Over mij

Fijne dagen voor groepen of teams neerzetten, dat brengt meer wijsheid, vrolijkheid en rust in mijn eigen leven. Ik word oprecht blij als ik met andere mensen dingen mag ontdekken, leren, maken en ontwikkelen. Bij mij gaan dan de schillen eraf. Een lading humor en enthousiasme komt boven. Ik hoop dat ik dit tijdens heel veel leuke groepsdagen mag beleven.


Ik woon in een prachtige omgeving. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en ervaring met diepgaande veranderingen in organisaties. Hiernaast heb ik paarden en houd ik van de beleving, die dit met zich mee brengt. Cowboys, indianen, oeroude kennis, terug naar de natuur en naar de kern. Als ik deze drie zaken combineer komen er creatieve dagen, die leuk en leerzaam zijn. In een heerlijke andere sfeer samen dingen beleven, elkaar nog beter leren kennen, gesprekken over wijsheden en keihard lachen.

 

Zelf heb ik veel baat gehad toen ik werd geholpen om teams leiding te geven. Het lijkt eenvoudig, maar ik wilde echte verandering in organisaties voor elkaar krijgen. Organisaties zijn vaak complex en zitten vol met gedrag, houding, relaties, al dan niet goed doordachte processen en leiderschap. Als je een en ander kunt ontwarren, worden oordelen en frustraties opgeruimd. Mensen durven anders te denken en worden hier steeds handiger in. Groepen gaan gezamenlijk stralen. 

Mijn liefde voor Lean heb ik gekregen van Toyota. Mijn eerste 10 jaar werkervaring is in de auto-industrie. De grootste klant van het bedrijf waar ik werkte was Toyota en zij beschouwden ons als dochter. Ik was wekelijks bij Toyota. Mijn rol was manager manufacturing engineering en lean coordinator. 

Wij werden uitgedaagd om de global stock te verlagen en daarom hebben we klantorder ontkoppelpunten verlegd, omsteltijden van 4 uur onder de 10 minuten gebracht, gestandaardiseerd, kwaliteit verbeterd en seriegroottes verlaagd. Gewoon lekker met allerlei leuke groepen op de werkvloer. Ik was vaak de stralende link tussen de vloer, het management en Toyota.

Later – niet lachen – ging ik ergens anders werken en dacht ik werkelijk dat de hele wereld zo in elkaar zat. Ik kwam er pijnlijk achter dat zo positief samen verbeteren lang niet overal normaal is.

Ik heb 10 jaar in andere bedrijven veelal met grote lean trajecten gewerkt en ik heb honderden boeken gelezen over het fenomeen Lean. Voor mij bleef de grote vraag waarom was het bij Toyota ronduit geweldig en is het op andere plekken soms niet zo. Op een gegeven moment kwam ik het boek Toyota Kata tegen van Mike Rother. Ik heb de bladzijden verslonden toen ik iets in de trend las van: ” .. waarom raakt toch geen enkel lean boek en geen enkel lean traject de echte kern van het anders werken bij Toyota “. Ik kan iedereen het boek aanraden en dit is ook de grote rode draad van alle producten en de stijl die je in mijn werk vindt. 

 

De theorie is dat de teams zelf aan het verbeteren gaan en dat ik vraag-gestuurd de lean tools op maat kan uitleggen. Ze nemen zelf iedere 4 of 6 weken 1 verbeterstap (KATA = herhalen) en worden hier steeds handiger in. Op de reis kan ik allerlei dingen inbrengen: ontdekken wat de echte klantwaarde is, gecascadeerde vergaderstucturen, lean vanuit takttijddenken, invoeren catchball, visueel management, A3, en noem maar op. Door dit te doen verander je veel aan de zachte kant. De cultuur.