Lichter ondernemen

Lichter ondernemen is onder andere oordeelloos leren denken. Geen oordelen over anderen en de oordelen van anderen over jou niet leidend laten zijn. Als je afleert om oordelen te hebben komt er ruimte vrij om samen te creëren. Het zware denken uit en samen positief de meest onwaarschijnlijke dingen waar maken.

Zou jij willen dat de mensen in jouw organisatie het geniale in elkaar zien en dat ze allemaal hun volledige creativiteit voor de organisatie inzetten? De methode die Toyota hiervoor gebruikt is vrij simpel. Ze vragen iedereen naar zijn of haar ideeën. Ze stimuleren en motiveren mensen en teams het beste uit zichzelf halen en zichzelf te blijven ontwikkelen. Ze vragen iedereen concrete stappen te zetten en vragen na afloop van deze stap altijd naar het resultaat. Ze vragen hoe het was en stimuleren om weer een stap te zetten. Dit geldt voor alle medewerkers in het hele bedrijf. Ongeveer iedere 4 weken per stap. Iedere keer weer. Hebben ze hier geen tijd voor dan leren ze het aan hun managers.

Hoe zorg je er nu voor dat je organisatie geen ongeleid projectiel wordt? Dit doen ze door een doel te stellen. Niet zomaar een doel, maar een ontzettend uitdagend soms onmogelijk doel. Enkele voorbeelden van dit soort doelen: 1 piece flow, omsteltijd onder 10 minuten, ontwikkeling nieuw product in 4 weken, zelfde product in de helft van de kilo’s, iedere 15 minuten een product van de band, … . Iedere keer een paar procent eraf werkt niet. En het doel verdubbelen van de winst werkt ook niet. Het zijn slim bedachte uitdagende lokale of soms organisatie brede doelen, die je stimuleren out-of-the-box te denken.

Een voorbeeld over hoe dit werkt in de praktijk. Een eigenaar van een erg leuk reclamebureau vraagt aan het team: Ik wil de allermooiste website van de wereld maken voor een goed doel. Dit wordt ons kindje. We stoppen er allemaal 3 uur per week in. We zoeken de allernieuwste technieken en passen deze steeds weer toe. We gaan niet 10 maar 100 stappen verder in creatie. En we maken hem zichtbaarder en zichtbaarder dan welke site ook. Willen jullie dit samen doen? Vervolgens helpt zij iedereen mee. Samen bekijken ze per verandering wat dit echt doet. Ze daagt iedereen steeds weer uit om nog weer anders en verder te denken. Iedere zes weken bekijken ze de site en de resultaten gezamenlijk. Ze leren van elkaars vernieuwingen en vieren feest bij doorbraken. 

Wat levert dit op: A Tevreden werknemers. Zij kunnen op hun cv zetten: ik heb de mooiste site van de wereld gebouwd. Dat weet ik zeker omdat jaren lang iedere keer weer werd gevraagd samen met mijn team verder te ontwikkelen en verder te ontwikkelen. B Tevreden klanten. Alle geniale ontwikkelingen zullen glans afdragen op hun producten. C Naam als geweldige werkgever. D Naamsbekendheid door de mooiste site van de wereld. E …

Een team samen in creatie. Steeds meer in flow en met steeds minder oordelen over elkaar.

Zal dit zo maar gaan? Nee, natuurlijk niet. De weg is hobbelig en met heel veel blokken en beren. Maar je leert elkaar beter kennen en zoekt elke keer weer naar nieuwe mogelijkheden om weer opnieuw frustraties uit te zetten en nog weer andere hoeken van alle prachtige persoonlijkheden in te zetten.

Meer nieuws en inspiratie

Een warm bad

De wereld omdraaien is een van mijn kernkwaliteiten. Zo ook in dit geval. Leren doe je het beste als je

Lees meer
Shopping Basket